Waarom neem ik verduurzaming in mijn advies mee?
Steeds meer mensen hebben het besef en de interesse om hun woning te verduurzamen. Een goede ontwikkeling, want een verduurzaamd huis verbruikt minder energie, is beter voor het milieu én levert een lagere energierekening op. Jij speelt als adviseur een belangrijke rol in deze energietransitie. Het verduurzamen van een huis biedt veel voordelen, maar consumenten weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Als financieel adviseur ben jij de specialist op het gebied van hypotheken en is het een aanvulling op je advies om je klant te informeren over toekomstig bestendig wonen.
Woonnu biedt de oplossing om verduurzaming eenvoudig in het hypotheekgesprek mee te nemen. Zo kun jij zelf, zonder duurzaamheidsspecialist te zijn, woningeigenaren helpen om de stap te zetten naar het verduurzamen van de woning. Het is van toevoegde waarde om de win-win situatie van verduurzamen voor je klant in kaart te brengen. Hiermee voorkom je dat je klant in de nabije toekomst onverwacht moet investeren om bij te blijven met de klimaatdoelstellingen. De overheidsambitie is om alle huizen in 2050 goed geïsoleerd en van het gas af te laten zijn. Ieder huishouden zal dus op den duur maatregelen moeten treffen. Met de tool van Woonnu en het persoonlijk advies over energiebesparende voorzieningen, ben je voorbereid op klanten die op zoek zijn naar een toekomstbestendig hypotheekadvies.
Hoe raadpleeg ik de verduurzamingsmogelijkheden voor mijn klant?
Om snel en eenvoudig een indicatie te krijgen van de verduurzamingsmogelijkheden van de (toekomstige) woning van je klant, vul je de Woonnu verduurzamingscheck in.
Je kunt de verduurzamingscheck gebruiken ter voorbereiding op het hypotheekgesprek. Hiermee maak je de verduurzamingspotentie en bijbehorende rentekorting meteen bespreekbaar. Je kunt de verduurzamingscheck ook samen met je klant doorlopen tijdens het eerste hypotheekgesprek. Op deze manier heeft je klant meteen een indicatie wat verduurzamen in zijn situatie kan opleveren.
Heeft de klant interesse in een verduurzamingsrapport op maat? Dan kun je er samen voor kiezen om de contactgegevens van de klant achter te laten voor een kosteloze vervolgafspraak aan huis. Indien de klant de aanpassingen daadwerkelijk wilt laten uitvoeren, dan kun je uitkomsten uit het verduurzamingsrapport meteen meenemen in het hypotheekadvies.
Wat is de Verduurzamingscheck?
De verduurzamingscheck geeft een indicatie van wat verduurzamen voor jouw klant kan opleveren. Het laat zien welke duurzame maatregelen nodig zijn om een beter energielabel te behalen en tegen welke investering. Verder wordt voor je klant berekend welke rentekorting het toekomstig energielabel oplevert, wat de potentiele waardestijging van de woning is en daarmee de terugverdientijd van de investering. Bijkomende voordelen als besparing op energiekosten en een vermindering van CO₂-uitstoot worden ook weergegeven. Om vervolgens een advies op maat te krijgen, kun je er samen voor kiezen om contactgegevens achter te laten voor een kosteloze vervolgafspraak aan huis.
Wanneer komt mijn klant in aanmerking voor rentekorting?
Heeft je klant een huis met energielabel B of beter? Dan komt hij in aanmerking voor een rentekorting van 0,10% voor label B, 0,20% voor label A en 0,25% voor een nul-op-de-meter woning! De korting geldt direct bij aanvraag van de Woonnu hypotheek. Betreft het een huis met energielabel D of slechter? Dan betaalt je klant een hogere rente en moet het huis eerst verduurzaamd worden voordat er aanspraak kan worden gemaakt op de duurzaamheidskorting. Wordt het huis tijdens de looptijd van de hypotheek verduurzaamd, en wordt daarmee een beter energielabel bereikt? Dan wijzigt de rentekorting ook. De korting geldt over de hele looptijd en de volledige hypotheek. Ook als de hypotheek tussentijds wordt verhoogd.
Waarin ondersteunt Woonnu mij met betrekking tot advies over duurzaam wonen?
Om gemakkelijk en snel een indicatie te krijgen van de verduurzamingsmogelijkheden van het (toekomstige) huis van je klant, biedt Woonnu de verduurzamingscheck aan. Dit is een modelmatige berekening. Per 1 januari 2021 wijzigt de manier waarop de energielabels worden berekend. De resultaten van de verduurzamingscheck blijven een goede indicatie bieden, maar kunnen in de werkelijkheid afwijken.
Voor advies-op-maat kan je klant kosteloos een gecertificeerde verduurzamingsadviseur van onze onafhankelijke verduurzamingspartner Susteen laten langs komen. Zij stelt een persoonlijk duurzaamheidsrapport op waarin precies staat welke maatregelen nodig zijn om het huis naar een beter energielabel te brengen en wat de investering bedraagt. Dit rapport ontvangt je klant binnen een week, zodat jij als adviseur de financieringsmogelijkheden voor het verduurzamen van de woning en te behalen rentekorting meteen in jouw hypotheekadvies mee kunt nemen. Verder is het mogelijk om via Woonnu een zelfstudie te volgen over duurzaam wonen. Klik hier voor meer informatie over de E-learning van Dukers & Baerlemans voor financiële adviseurs.
Wie is Susteen?
Susteen is een onafhankelijke verduurzamingsadviseur gespecialiseerd in het verduurzamen van particuliere woningen. Zij werkt met gecertificeerde verduurzamingsadviseurs die bij klanten thuis komen om een verduurzamingsrapport op maat te maken. Woonnu heeft gekozen voor Susteen als partner omdat zij zich onderscheidt van andere aanbieders door jarenlange ervaring en een uitgebreid pakket aan diensten. Susteen biedt advies aan huis, één contactpunt, garantie op het benodigde investeringsbedrag en garantie op het behalen van het geadviseerde energielabel. Omdat Susteen het centrale aanspreekpunt is voor de klant én garanties biedt op het energielabel en de investering, zien we Susteen als de partij die zich kan onderscheiden in het ontzorgen van de klant.
Hoe verloopt het proces via Susteen?
Ben ik verplicht om het traject via Susteen te laten verlopen?
Nee, je bent niet verplicht om het adviesrapport of de verduurzamingsmaatregelen door Susteen te laten uitvoeren. Dit kun je ook laten doen door een energie bespaar-leverancier uit je eigen netwerk. Ook dan kun je aan de hand van het energielabel een Woonnu hypotheek afsluiten voor je klant. Wanneer je klant de woning tijdens de looptijd van de hypotheek verduurzaamt, met een beter energielabel tot gevolg, dan dient je klant zelf de wijziging van het energielabel door te geven aan Woonnu. Dit wordt door ons beoordeeld en daarna wordt de rentekorting van je klant aangepast.
Wie geeft de wijziging in het energielabel door en hoe werkt dit?
Susteen vraagt het nieuwe energielabel aan en deze wordt verstuurd naar de klant, waarover jij als adviseur wordt geïnformeerd. Je kunt er ook voor kiezen om de rentekorting bij Woonnu zelf aan te vragen en je klant te ontzorgen in dit proces. De klant kan dit ook zelf.
Zodra je het nieuwe energielabel ontvangen hebt, kun je per e-mail een wijzigingsverzoek indienen. Stuur het nieuwe energielabel mee als bijlage. Je ontvangt een ontvangstbewijs zodra de wijziging is doorgevoerd.
Welke subsidiemogelijkheden zijn er voor mijn klant om het huis te verduurzamen?
De overheid heeft de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) uitgebreid. Voor het verduurzamen van de koopwoning kan je klant in aanmerking komen voor één of meerdere van de volgende subsidies:
Meer informatie over onder andere de voorwaarden vind je hier.
Kan mijn klant meer lenen voor een energiezuinig huis?
Voor energiezuinige huizen geldt onder voorwaarden, bijvoorbeeld een toetsinkomen van minimaal € 33.000,-, een hogere leencapaciteit voor je klant. NHG geeft in hun factsheet een goed overzicht van de leencapaciteit en de voorwaarden voor de financieringslast die gesteld worden aan de energiebesparende voorzieningen. Woonnu volgt wat betreft dit onderwerp het NHG-beleid, ok voor niet-NHG woningen.
Voor energieneutrale woningen geldt dat € 15.000,- buiten beschouwing mag worden gelaten bij de berekening van de financieringslast, als door een gecertificeerd energieadviseur een energie-index of EPC ≤ 0 is afgegeven. Of met een maximaal primair fossiel energiegebruik lager of gelijk aan 0 kWh/m2 per jaar.
Bij een nul-op-de-meter-woning mag € 25.000,- buiten beschouwing worden gelaten. Voor de woning moet wel een energieprestatiegarantie zijn afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar. En naast een gebouwgebonden energieverbruik dat lager dan of gelijk is aan nul, moet er sprake zijn van opwekking voor gebruikersgebonden energieverbruik.
Het aantal kWh voor gebruikersgebonden energieverbruik is verschillend per woningsoort. Een energieprestatiegarantie wordt gegeven door ondernemingen die ook waarborgcertificaten verstrekken voor de afbouw van de woning. Zie hiervoor www.garantiewoning.nl.
Kan mijn klant een hypotheek afsluiten voor een nieuwbouwwoning?
Kan mijn klant een hypotheek aanvragen voor een huis bestemd voor verhuur?
Biedt Woonnu een hypotheek voor ondernemers en zzp’ers?
Ja, Woonnu biedt ook hypotheken voor ondernemers en zzp’ers. Het toetsinkomen bij werkzaamheden uit een zelfstandig beroep of bedrijf wordt vastgesteld op basis van een inkomensverklaring. Deze verklaring kan worden opgevraagd bij een door NHG aangewezen onafhankelijke partij. De ondernemer moet minimaal een jaar werkzaam zijn.
Kan mijn klant een bankgarantie bij Woonnu afsluiten?
Volgt Woonnu volledig de NHG voorwaarden & normen?
Ja, als een lening wordt aangevraagd met NHG, dan zijn de NHG Voorwaarden & Normen van toepassing. In enkele situaties financiert Woonnu een aanvraag die wel voldoet aan de Voorwaarden & Normen van de NHG niet, maar verleent Woonnu alleen een hypotheek onder aanvullende voorwaarden. Raadpleeg voor de uitzonderingen hier onze acceptatiegids.
Welke rentevaste periodes hanteert Woonnu?
Woonnu biedt alle rentevaste periodes van 1 t/m 30 jaar aan. Hierdoor kun je als adviseur maatwerk bieden aan je klant. En rentevaste periodes beter afstemmen met de resterende looptijd van de leningdelen van de hypotheek. Ook is door combinaties van verschillende rentevaste periodes een betere spreiding van het renterisico mogelijk.
Kan mijn klant naast een hypotheek een bouwdepot openen?
Ja, Woonnu biedt separaat aan de hypotheek een bouwdepot voor verbouw en nieuwbouw. De rentevergoeding is gelijk aan de hypotheekrente. Bij verbouw heeft het bouwdepot een looptijd van 12 maanden. Bij nieuwbouw heeft het bouwdepot een looptijd van 24 maanden. Het bouwdepot kan onder voorwaarden maximaal 12 maanden verlengd worden.
Bij aanvragen zonder NHG wordt er geen depot aangehouden als het benodigde bedrag voor de verbouwing lager is dan € 5.001,-. Dit betekent dat bedragen tot en met € 5.000,- bij het passeren meteen worden uitgekeerd. Het is ook niet mogelijk om op verzoek van de klant het bedrag in depot te plaatsen. In verband met de Voorwaarden & Normen van NHG, wordt bij NHG altijd het gehele bedrag van een verbouwing in depot gehouden.
Wat gebeurt er na verbouwing als er geld over is in het bouwdepot?
Als er na de verbouwing geld over is in het bouwdepot, dan wordt dit afgelost op de lening. Als de bouw of verbouwing klaar is, geeft je klant dit aan in Mijn Woonnu. We beëindigen dan het depot. Zit er nog geld in het bouwdepot? Dan kan je klant direct aangeven op welke leningdeel / leningdelen hij dat bedrag wilt aflossen. Zodra we de aflossing verwerkt hebben, beëindigen we het depot.
Hoe ontvangt mijn klant de jaaropgave van de Woonnu hypotheek?
Quion verzorgt, als hypotheekverwerker van een Woonnu hypotheek, ook het beheer en de administratie van de hypotheek. Uiterlijk 1 maart staat de jaaropgave 2020 voor je klant klaar in Mijn Woonnu. Hij ontvangt hierover tussen 25 januari en 21 februari een bericht per e-mail op het bij ons bekende e-mail adres. Heeft je klant in Mijn Woonnu aangegeven de jaaropgave per post te willen ontvangen? Dan krijgt hij die tussen 25 januari en 21 februari thuisgestuurd. Het betreft hier de jaaropgaven van alle lopende en afgelopen jaar afgeloste hypothecaire leningen.
Kan mijn klant een overbruggingskrediet afsluiten?
Je klant kan de periode tussen het kopen van een nieuw huis en het verkopen van de oude woning overbruggen bij Woonnu. Het maximale overbruggingskrediet voor onverkochte woningen is 98% van de marktwaarde! Voor verkochte woningen is het maximum 98% van de verkoopprijs. Het verstrekken van een overbrugging is alleen toegestaan bij het afsluiten van een Woonnu hypotheek. Een los overbruggingskrediet is niet mogelijk. Ook beoordelen we of je klant de dubbele lasten tijdens de overbruggingsperiode kan dragen.
Het overbruggingskrediet is geldig tot 1 maand na oplevering van een nieuwbouw woning. Of tot levering van de verkochte woning als het een bestaand huis betreft, met een maximum van 24 maanden. In overleg is onder voorwaarden een verlenging mogelijk. Meer informatie vind je in § 1.10 van onze acceptatiegids.
Hoe dien ik de hypotheekaanvraag in?
Via HDN verstuur je de hypotheekaanvraag naar onze backoffice. Binnen één werkdag ontvang je een renteaanbod voor je klant. Gaat de klant akkoord met het voorstel? Dan dien je binnen twee weken de benodigde documenten via het HDN-adviespakket te versturen. Dit is inclusief het ondertekende renteaanbod. Het renteaanbod komt te vervallen als de documenten niet binnen twee weken binnen zijn.
Stapsgewijs:
1) Je vraagt de hypotheek aan bij onze backoffice
2) Je krijgt een rentevoorstel voor jouw klant
3) Je uploadt via HDN het getekende rentevoorstel met de overige documenten die nodig zijn
4) Je ontvangt de hypotheekofferte
Wie voert de acceptatiebeoordeling uit?
Voor het accepteren en verwerken van hypotheekaanvragen werken wij samen met Quion.
Een toegewijd Woonnu team staat klaar om alle aanvragen zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te beoordelen. Voorafgaand vindt er een automatische aanvraagtoetsing plaats door HDN door middel van een digitale analyse en controle op volledigheid van alle dossierstukken.
Hoe weet ik het snelst de status van een hypotheekaanvraag?
Je hypotheekaanvragen bij Woonnu worden verwerkt door Quion. Je kunt de status per hypotheekaanvraag hier binnen een beveiligde omgeving bekijken wanneer het jou uitkomt. Je hebt hiervoor je tussenpersoonnummer (TP-nummer) en het aanvraagnummer nodig. Vul deze gegevens in en klik op 'Status opvragen'. Je ziet vervolgens een overzicht van de huidige status van het dossier en welke stappen in het aanvraagproces nog doorlopen moeten worden. Ook is inzichtelijk welke dossierstukken al compleet zijn en welke nog ontbreken.
Wat zijn de doorlooptijden?
Wie is mijn contactpersoon voor dossierinhoudelijke vragen?
Voor het begeleiden van hypotheekaanvragen werken wij samen met Quion. Het Woonnu team staat klaar om alle aanvragen zo spoedig en zorgvuldig mogelijk te verwerken.
Voor vragen is het Woonnu team bereikbaar via de volgende contactgegevens:
Telefoon: 010 242 23 70 (op werkdagen van 08:30 tot 17:30 uur)
Email: [email protected]
Op welke manier heeft mijn klant inzicht in zijn hypotheekgegevens?
Iedere klant heeft een eigen Mijn Woonnu account om gegevens in te zien en zelf te wijzigen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van de hypotheek ontvangt je klant een brief met een registratiecode en instructies om het persoonlijke Mijn Woonnu account te activeren.
Welke wijzigingen kan mijn klant zelf uitvoeren?
Er zijn veel dingen die je klant zelf kan wijzigen en/of regelen via Mijn Woonnu. Denk aan de contactgegevens aanpassen, extra aflossen, de jaaropgave als pdf-document inzien, downloaden en afdrukken. Ook kan hij er actuele leninggegevens en rekeningoverzichten inzien, declareren uit het bouwdepot of de renteafkoop en rentemiddeling aanvragen. Wel zo veilig en makkelijk! Alle opties zijn na inloggen op Mijn Woonnu aan de linkerzijde van het menu weergegeven.
Hoe vraagt mijn klant een energielabel aan?
Is een energielabel verplicht bij het verkopen van de woning?
Ja, een energielabel is verplicht bij verkoop van een woning. In 2015 hebben alle huiseigenaren een voorlopig energielabel ontvangen. Bij verkoop van de woning is de verkopende partij verplicht om dit voorlopige energielabel om te zetten in een definitief energielabel voor woningen. Het definitieve label moet aanwezig zijn bij het passeren bij de notaris. Regelt je klant geen definitief energielabel, dan kan hij een boete krijgen (€ 170 voor natuurlijke personen en € 340 voor rechtspersonen).
Wat is er per 1 januari 2021 veranderd aan het energielabel?
Tot 1 januari kon je klant zelf nog online het energielabel aanvragen door een aantal eigenschappen van zijn huis door te geven. Het energielabel werd dan op afstand vastgesteld en aan je klant geleverd. Sinds 1 januari 2021 is het energielabel uitgebreid. Je klant maakt een afspraak met een vakbekwaam energieadviseur. Die komt bij hem thuis en neemt tijdens het bezoek, dat gemiddeld 1 tot 2 uur duurt, relevante kenmerken op van het huis. Denk hierbij aan de afmetingen, aangebrachte isolatie, type cv-ketel en verduurzamingsmaatregelen die zijn doorgevoerd, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen. De adviseur berekent op basis hiervan de hoeveelheid energie die nodig is om het huis te verwarmen, ventileren, koelen en van warm water te voorzien. Op deze manier wordt het energielabel nauwkeuriger en kan de energieadviseur de verduurzamingsmogelijkheden afgestemd op het huis aanbieden. Deze verduurzamingsverbeteringen komen ook op het energielabel te staan.
Door deze uitgebreidere manier van het energielabel bepalen is het energielabel duurder. De exacte prijs wordt bepaald door de energieadviseur en hangt onder andere af van het type huis, de beschikbare documentatie en de tijd die de energieadviseur nodig heeft om alle kenmerken van het huis te verzamelen en verwerken. Heeft je klant al een geregistreerd energielabel voor het huis (of gebouw)? Die blijft gewoon 10 jaar geldig. Lees er meer in onze blog of kijk hier voor meer informatie van de Rijksoverheid.
Hoe toon je aan dat een huis nul-op-de-meter of energieneutraal is zodat mijn klant de juiste rentekorting krijgt?
Om bij Woonnu in aanmerking te komen voor een rentekorting van 0,25% voor een nul-op-de-meterwoning, moet er zowel sprake zijn van gebouwgebonden als gebuikersgebonden energieopwekking. Voor een bestaand huis ontvangen wij graag een Energie-Indexrapport van een EPA-/NOM-adviseur, waaruit blijkt dat er sprake is van een nul-op-de-meterwoning. Bij projectmatige nieuwbouw kan dit ook blijken uit de verkoopbrochure inclusief het technisch bestek.
Voor een energieneutrale woning geldt een rentekorting van 0,20% op basis van energielabel A.
Wie is Woonnu?
Woonnu is een zelfstandige Nederlandse hypotheekaanbieder en 100% onderdeel van Nationale-Nederlanden Bank N.V. Onze financiering is, naast onze moedermaatschappij, afkomstig vanuit partijen die investeren in een duurzame toekomst en een lange termijn relatie met ons aangaan.
Wie is het Woonnu team?
Het team bestaat uit ervaren professionals in de hypotheekbranche. Gezamenlijk denken we met onze klanten, adviseurs en partners mee over mogelijkheden in het verduurzamen van bestaande woningen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij echt een verschil kunnen maken in deze groene transitie als we hierin samen optrekken.
Wie mag Woonnu aanbieden?
Welke intermediairs zijn aangesloten?
Woonnu hypotheken worden aangeboden via een netwerk van onafhankelijke hypotheekadviseurs. En zijn o.a. af te sluiten via ruim 750 hypotheek advieskantoren van: De Hypotheker, De Hypotheekshop, Hypokeur, Financieel Fit, Finzie, Huis & Hypotheek, Hypotheek Visie, Van Bruggen Adviesgroep, DFA, HypotheekOnline, Intersant, Acadium Bastion, Viisi, Hypotheek24, NBG, Vita Hypotheekadvies, Van Ekeren, Academica Bliss Hypotheekadviseurs en Veldsink Advies. Heb je een directe aanstelling bij een van deze franchises? Dan kun je een Woonnu offerte aanvragen. Indien je niet onder een van deze franchises valt, is het toch mogelijk dat je met Woonnu kunt werken. Als je aangesloten bent bij de service providers Home Invest en Flexfront kan je namelijk ook een Woonnu hypotheek aanvragen. Informeer hiernaar via [email protected].
Hoe kunnen wij samen Woonnu verbeteren?
Woonnu vindt het belangrijk om zijn dienstverlening continue te verbeteren. Heb jij tips of feedback? Laat het ons dan weten via: [email protected].