Vier redenen om het met je klant over duurzaamheid te hebben

Van zonnepanelen en isolatie tot warmtepompen en HR++-ketels: verduurzaming van de eigen woning is hot. Uit de Duurzaamheidsmonitor van Woonnu (waarvoor ruim 400 consumenten werden ondervraagd) blijkt dat driekwart van de (toekomstige) huizenbezitters graag zou willen verduurzamen. Tegelijkertijd worstelen veel huizenbezitters nog met de vraag wélke maatregelen ze zouden kunnen treffen, en in welke volgorde. Ook rond de financiering bestaan vaak nog onduidelijkheden. In hoeverre kun je verduurzamende maatregelen bijvoorbeeld meenemen in de hypotheek?

 

Door die koudwatervrees liggen er voor jou mooie kansen. Hoe kun je als hypotheekadviseur inspelen op deze klantbehoefte? Wij geven je vier redenen om duurzaamheid met je klant te bespreken.

 


Reden 1: Verduurzaming zorgt voor fiks lagere woonlasten

Op de kleintjes letten? Dat doen de meeste Nederlanders graag. Het goede nieuws: onder de streep kan verduurzaming enorm veel opleveren, zeker op de lange termijn. Neem het isoleren van spouwmuren en vloeren: dat is een relatief eenvoudige ingreep, die vaak al binnen een dag geregeld kan zijn. Isolatie zorgt direct voor een besparing van gemiddeld zo’n 20 tot 45 procent op de totale energielasten, zo blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Voor een gemiddeld huishouden komt dat al gauw neer op een bedrag van zo’n 500 euro per jaar.

 

Maar ook een ‘zwaardere’ maatregel als het plaatsen van zonnepanelen levert veel op. Zo kan de besparing bij plaatsing van tien zonnepanelen al snel oplopen tot nog eens 650 euro per jaar. En wist je dat huiseigenaren de btw die ze betalen voor de aanschaf en installatie van zonnepanelen kunnen terugvorderen bij de belastingdienst? Die besparing kan bij tien zonnepanelen zomaar oplopen tot een kleine 900 euro.

 

Het goede nieuws: wie eenmaal bespaart, blíjft besparen. Over een periode van tien jaar kan de besparing op die manier zomaar oplopen tot 11.500 euro. Geld waar je een hoop leuke dingen van kunt doen.

 

Ten slotte zijn er tegenwoordig ook hypotheeklabels die verduurzamende huiseigenaren rentekorting bieden over de gehele looptijd van de hypotheek. Over een periode van twintig tot dertig jaar kan rentekorting – in combinatie met de lagere energierekening – leiden tot een flinke besparing op de totale woonlasten. Goed om te weten!


Reden 2: Een duurzaam huis is comfortabel

Natuurlijk: een lagere energierekening is leuk. Maar minstens zo leuk is het feit dat een duurzaam huis maximaal comfortabel is. Lekker warm en behaaglijk in de winter, koeler in de zomer: voor het woongenot kan verduurzaming veel doen. Nog een goede reden dus om het met je klant over verduurzaming te hebben.


Reden 3: De woningwaarde stijgt doorgaans

Hoe duurzamer en dus zuiniger een huis is, hoe aantrekkelijker het is voor veel potentiële kopers – en dus hoe hoger de woningwaarde. Natuurlijk: harde garanties rondom de actuele waarde van een woning zijn er nooit, zeker niet op de onvoorspelbare huizenmarkt. Toch betalen investeringen in duurzaamheid zich vaak vanzelf terug; niet alleen via de energierekening, maar ook via de gestegen marktwaarde van het huis. En zeker nu steeds méér mensen gaan verduurzamen en een duurzaam huis langzaam de norm wordt, is het belangrijk om in dat opzicht niet achter te blijven. Nog een (financiële) reden dus om te investeren in verduurzaming.


Reden 4: Verduurzaming is goed voor het klimaat

Een gestaag stijgende gemiddelde temperatuur en steeds vaker ‘extreem weer’: het klimaat verandert merkbaar. Niet voor niets worden er wereldwijd steeds meer maatregelen genomen om klimaatopwarming zoveel mogelijk tegen te gaan. Zo kennen we in Nederland het Klimaatakkoord, waarbij tal van partijen hebben afgesproken om de CO₂- uitstoot de komende decennia flink terug te dringen.

Duurzame(re) woningen spelen daarbij een belangrijke rol. Een duurzame woning verbruikt minder energie en draagt zo op een hele directe manier bij aan een beter klimaat.


Helder zicht op de mogelijkheden

Veel woningbezitters met verduurzamingsambities vragen zich af welke verduurzamingsmaatregelen voor hun situatie het beste zijn. Ook willen ze graag vooraf weten hoeveel dat allemaal gaat kosten én hoeveel het nou echt gaat opleveren.

 

Als hypotheekadviseur kun je je klanten hierin zeker helpen. In de eerste plaats uiteraard door je eigen kennis rondom verduurzaming en de verschillende financieringsmogelijkheden op peil te houden.

 

Daarnaast kun je je klanten wijzen op handige hulpmiddelen die woningeigenaren helpen om hun persoonlijke situatie in kaart te brengen. Zo biedt www.milieucentraal.nl veel handige tools die huiseigenaren in een oogopslag inzicht bieden in de mogelijkheden.

 

Een andere handige tool is de verduurzamingcheck van Woonnu. Die geeft binnen één minuut inzicht in de verduurzamingsmogelijkheden voor iemands woning. En combineert je klant verduurzaming met zijn of haar hypotheek? Dan geldt vaak ook nog een gunstiger rentetarief.


Meer weten?