Persbericht

Driekwart huizenbezitters wil graag verduurzamen

Adviseurs laten kansen liggen in het hypotheektraject

 

DEN HAAG – Ruim driekwart van de (toekomstige) huizenbezitters in Nederland staat positief ten opzichte van verduurzaming van de eigen woning; 77 procent geeft aan dat een duurzaam huis of mogelijkheden voor verduurzaming een belangrijke factor is of was in de aankoopbeslissing. Het aantal (toekomstige) huizenbezitters dat helemaal niets wil doen aan verduurzaming is erg klein (4%). Dat blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor 2021 van duurzaam hypotheeklabel Woonnu.

 

In totaal vroeg Woonnu ruim 400 Nederlandse consumenten en ruim 200 hypotheekadviseurs naar hun houding en kennis rondom duurzaamheid. Wat vinden ze van duurzaam wonen? En waar lopen de verwachtingen en behoeftes van adviseur en consument uiteen?

 

Uit het onderzoek blijkt dat voor het grootste deel van de (toekomstige) huizenbezitters (71%) een lagere energierekening een belangrijke reden is om het huis te verduurzamen. Ook een beter milieu, meer comfort en waardevermeerdering van het huis zijn vaak genoemde verduurzamingsmotieven.

 

Volgens CEO Patricia Plass van Woonnu lijkt bij veel huizenbezitters het besef doorgedrongen dat verduurzaming veel kan opleveren. “Verduurzaming van je huis leidt – zeker in combinatie met rentekorting – tot aanzienlijk lagere woonlasten over de gehele looptijd van de hypotheek. Ook is een duurzaam huis comfortabeler en leidt verduurzaming vaak tot een stijging van de woningwaarde. Ten slotte lever je als huizenbezitter óók nog eens een bijdrage aan het tegenaan van klimaatverandering. Immers: hoe meer huizenbezitters werk maken van verduurzaming, hoe beter het is voor het milieu.”

 

Duurzaamheid: standaard binnen het hypotheekadvies

Wel ontbreekt het veel (toekomstige) huizenbezitters nog aan voldoende kennis van de financiering van concrete verduurzamingsmaatregelen, zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Driekwart van de ondervraagde consumenten wil dat duurzaamheid standaard wordt meegenomen in het hypotheekadviesgesprek. Een aanzienlijk deel (47%) is bovendien bereid om hiervoor extra te betalen. Tegelijkertijd voelt bijna de helft (40%) van de hypotheekadviseurs die een opleiding volgden over duurzaamheid en hypotheken, zich hierdoor niet of slechts beperkt gesterkt om hun klanten hierover goed te kunnen adviseren. Ook denken twee van de drie adviseurs (64%) dat duurzaamheid niet of zelfs helemaal niet belangrijk is voor de meeste klanten.

 

Het lijkt erop dat Nederlandse consumenten duurzaamheid als thema belangrijker vinden dan veel hypotheekadviseurs dénken dat ze het vinden, constateert Patricia Plass van Woonnu. “Hier lijkt sprake van een mismatch. Daardoor blijven er in het hypotheekadviestraject kansen liggen om consumenten nog beter voor te lichten over mogelijke verduurzamingsmaatregelen en de financiering daarvan. Door verduurzaming standaard mee te nemen in het hypotheekadvies, met focus op de totale woonlasten op de lange termijn, wordt de drempel voor consumenten wellicht lager om daadwerkelijk te investeren in een duurzamere woning.”