Banner image

Verduurzaming loont: volop kansen voor hypotheekadviseurs

Voor miljoenen Nederlandse huishoudens loont verduurzaming van de eigen woning. Veel milieubewuste huizenbezitters zijn ook zeker bereid om hun woning te verduurzamen, zo blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor 2021 van duurzaam hypotheeklabel Woonnu. Voor hypotheekadviseurs liggen er dan ook volop kansen om hun klanten te adviseren over energiebesparende maatregelen en de financiering daarvan.

Twee miljoen woningen zijn nu al betaalbaar te verduurzamen; de investeringen verdienen zich binnen vijftien jaar terug. Bij één miljoen huizen is de investering zelfs binnen tien jaar terugverdiend. Dat blijkt uit recent onderzoek van advieskantoor DWA, in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE).

77 procent huizenbezitters wil verduurzamen

Voor veel Nederlandse huizenbezitters is het dus financieel interessant om hun woning te verduurzamen, zeker als ze daardoor ook nog in aanmerking komen voor rentekorting op hun hypotheek. De bereidheid om te verduurzamen ís er ook, zo blijkt uit de recente Duurzaamheidsmonitor van Woonnu. Daarbij zijn ruim 400 Nederlandse consumenten en ruim 200 hypotheekadviseurs gevraagd naar hun houding en kennis rondom duurzaamheid. Hierin geeft 77 procent van de (toekomstige) huizenbezitters aan dat een duurzaam huis of mogelijkheden om te verduurzamen een belangrijke factor is in de aankoopbeslissing.

Wel ontbreekt het veel huizenbezitters naar eigen zeggen nog aan voldoende kennis van concrete verduurzamingsmaatregelen, zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. De hypotheekadviseur is verder voor de huizenbezitters de primaire informatiebron als het aankomt op de financiering van verduurzaming.

Steeds meer mogelijkheden voor financiering

Intussen zijn er steeds meer financieringsmogelijkheden voor woningeigenaren die willen verduurzamen. Zo kunnen huizenbezitters met verduurzamingsplannen een hogere hypotheek krijgen; wie energiebesparende voorzieningen meeneemt in de hypotheek, kan hiervoor meer lenen. Woonnu geeft daarbij vanaf energielabel B rentekorting over de gehele looptijd van de hypotheek, ook bij een tussentijdse verhoging.

Vaak weten de consumenten bij de hypotheekaanvraag niet of en hoe zij het huis precies willen verduurzamen. In dat geval kan het energiebespaarbudget (EBB) uitkomst bieden, als apart ‘potje’ binnen de hypotheek voor verduurzaming. Heeft de consument wel al een vastomlijnd idee van de maatregelen om door te voeren, dan kan het budget voor energiebesparende voorzieningen (EBV) uitkomst bieden.

Er zijn specifieke leenmogelijkheden voor verduurzaming, zoals de Energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds, ‘groene leningen’ bij de bank, de Duurzaamheidslening van gemeente of provincie, of de Stimuleringslening van de gemeente.

Verder kan het, gezien de momenteel lage spaarrente, lonen om spaargeld te gebruiken voor energiebesparende maatregelen.

Drempel verlagen

Er zijn tal van financieringsmogelijkheden die de drempel om te verduurzamen flink verlagen, stelt CEO Patricia Plass van Woonnu. “Zeker als de consument daarbij wordt gewezen op zogenoemde ‘no regret’-maatregelen: eenvoudig door te voeren energiebesparende maatregelen als vloer-, dak- en spouwmuurisolatie, met een doorgaans aantrekkelijke terugverdientijd. Laagdrempelige maatregelen met een ‘zekere’ opbrengst, waarvan de woningbezitter doorgaans niet snel spijt krijgt.” Verduurzaming zou net zo gewoon moeten zijn als de aanschaf van een nieuwe keuken of badkamer, vindt Plass. “Woonnu helpt consumenten daarbij, bijvoorbeeld via een rentekorting op de complete financiering.”

Aanknopingspunten voor de hypotheekadviseur

De vele financieringsmogelijkheden bieden verder ook aanknopingspunten voor de hypotheekadviseur, benadrukt Plass. “Een goed advies over de financiering van duurzaamheidsmaatregelen kan twijfelende consumenten wellicht over de streep trekken om tóch te verduurzamen. Gezien het grote aantal consumenten dat aangeeft niet voldoende op de hoogte te zijn van verduurzamingsmaatregelen en de financiering daarvan, lijken er voor hypotheekadviseurs volop kansen te liggen om nadrukkelijker verder te kijken dan de kale hypotheek alléén.”