Vanaf 4 februari 2021 kun je bij een hypotheekaanvraag van Woonnu snel en veilig persoonlijke en financiële gegevens delen met behulp van Ockto. De benodigde klantgegevens worden vanaf die datum digitaal opgehaald en ingelezen in je adviessoftware.
Hypotheekaanvragen op basis van brondata Ockto
Wat zijn de voordelen?
Door het gebruiken van brondata tijdens de hypotheekaanvraag versnelt het aanvraagtraject. Er hoeven minder documenten aangeleverd te worden, de gegevens zijn in één keer goed en kunnen makkelijk digitaal worden opgehaald en aangeleverd bij Woonnu. Een flinke stap in de digitalisering van de hypotheekaanvraag.
Dit spaart veel gedoe, het reduceert de doorlooptijd van een hypotheekaanvraag tot enkele minuten, verkleint de mogelijkheid van fraude, zorgt ervoor dat alleen die persoonsgegevens worden verstrekt die ook daadwerkelijk nodig zijn én levert een significante kostenbesparing op in de hypotheekketen.
Veilig voor adviseurs en voor klanten
Ockto voldoet volledig aan geldende wetgeving en vereisten van toezichthouders en versleutelt alle persoonlijke informatie en bewaart deze nooit. De klant bepaalt zelf welke gegevens hij ophaalt en naar zijn adviseur doorstuurt. Alleen een adviseur die zijn klant verzoekt een Ockto-sessie te doen, kan de informatie inzien.
Voor welke documenten geldt dit?
Quion, die de hypotheken van Woonnu verwerkt, zal in de volgende gevallen bij het beoordelen van hypotheekaanvragen brondata gebruiken die aangeleverd kunnen worden via Ockto:
- data van UWV
- mijnpensioenoverzicht.nl
- MijnOverheid.nl.
Het handmatig aanleveren van de UWV-verklaring, als er sprake is van dienstverband voor onbepaalde tijd, en Mijnpensioenoverzicht (MPO) is hiermee overbodig geworden. De persoonsgegevens van MijnOverheid.nl worden gebruikt om het renteaanbod te kunnen maken. Wel blijft Woonnu bij het hypotheekaanbod een kopie ID vragen. Vóór het gebruik van brondata via Ockto werd al een kopie ID bij het renteaanbod gevraagd.