Neem jij duurzaamheid al mee in je adviesgesprek?

Of zie je hier nog geen noodzaak toe en maakt het je gesprek te lang en ingewikkeld? Ik las¹ laatst de redenen van financieel adviseurs die dit wel doen: sterke persoonlijke gedrevenheid, maatschappelijk belang, financieel belang van de klant, bescherming van je meerwaarde als adviseur en ‘Wie moet het anders doen?’ Ik ga graag in op de laatste 2 redenen.


Bescherming van jouw meerwaarde als adviseur

De wereld verandert. De komende jaren zien we een verdere automatisering en digitalisering van de aankoop en financiering van het huis. Het hypotheeklandschap is met de focus op annuïtaire, lineaire en aflossingsvrije hypotheken eenvoudiger geworden. Ook vervalt vanaf volgend jaar de verplichte kennis- en ervaringstoets voor huizenbezitters die hun hypotheek zonder advies willen verhogen om verduurzamingsmaatregelen te financieren. Ondanks deze ontwikkelingen wil het grootste deel van de consumenten graag advies bij de aankoop en financiering van het huis. Dit wordt gezien als een belangrijk moment in het leven, waarbij een goed en toekomstbestendig advies over de totale woonlasten als heel waardevol wordt ervaren. Duurzaamheid maakt hier een steeds belangrijker onderdeel uit.

Wil jij als adviseur je blijvend onderscheiden met een volledig en duurzaam advies? Dan is het verdiepen en verbreden van je dienstenpakket een slimme zet. Klanten goed kunnen adviseren over duurzaam wonen, de mogelijkheden, kosten, het te behalen energielabel en rendement, kan hieraan een waardevolle bijdrage leveren. Want de meerderheid van de consumenten die duurzame maatregelen overwegen, ziet de meerwaarde van de hulp van een financieel adviseur op het gebied van verduurzamen. Dan gaat het met name om het geven van algemene informatie, inzicht in de kosten en de terugverdientijd².


Hoe integreer jij duurzaamheid in je adviesgesprek?

'Begin meteen tijdens de kennismaking of in het oriënterende deel van je gesprek over verduurzamen. Zo weet je of jouw klant er voor open staat. Vervolgens kun je samen onze verduurzamingscheck doorlopen', legt Claudia van der Horst, accountmanager bij Woonnu, uit. 

Met deze online tool van Woonnu hebben jij en je klant tijdens je gesprek in 3 minuten een indicatie wat verduurzamen jouw klant op kan leveren wat betreft woningwaarde, besparing aan energiekosten en CO₂-uitstoot. Voorafgaand aan het gesprek of samen met je klant vul je postcode, huisnummer en enkele basisgegevens van het huis in. Op basis van eventueel eerder doorgevoerde verduurzamingsmaatregelen, krijg je te zien welke maatregelen het beste gedaan kunnen worden om één of meerdere labelsprongen te realiseren. Maar ook de terugverdientijd van de benodigde investering en hoe je klant profiteert van duurzaamheidskorting op de hypotheekrente vanaf energielabel B. Zo zet je die eerste stap heel makkelijk in je adviesgesprek.

'En wil je klant meer zekerheid? Dan biedt de verduurzamingscheck ook de mogelijkheid een duurzaamheidsadvies aan te vragen. Onze partner Susteen helpt je klant verder met het verduurzamen van het huis met een op-maat-gemaakt verduurzamingsrapport. Met garantie op het te behalen energielabel én de bijbehorende investering'.

Woonnu biedt dit advies (a € 170,-) vooralsnog gratis aan haar klanten aan. Susteen kan de maatregelen uitvoeren en biedt hulp bij het aanvragen van subsidies en het regelen van het nieuwe energielabel.

Met deze 2 stappen neem je duurzaamheid makkelijk mee in je adviesgesprek. Afgestemd op de specifieke situatie en wensen van je klant. Jij houdt de regie en biedt hiermee je klant de mogelijkheid duurzaamheid te overwegen en mee te nemen in de financiering.


Wie moet het anders doen?

Om terug te komen op deze vraag: als het niet de hypotheekadviseur is die met huizenkopers praat over duurzaamheid, wie moet deze rol dan op zich nemen? De energieleverancier? Die weet veel over energie besparen door te verduurzamen. De klant zal de verduurzamingsmogelijkheden dan met eigen geld of met consumptief krediet betalen. Door duurzaam wonen mee te nemen in je adviesgesprek help je jouw klant om de mogelijkheden mee te financieren in de hypotheek. En ook bij het adviseren over duurzaam oversluiten speel jij een belangrijke rol. Woonnu wil duurzaam wonen voor iedereen mogelijk maken. En werkt daarom samen met een verduurzamingspartner…en met jou!

De toekomst is nu.
Daarom nu. Woonnu

Claudia van der Horst
Accountmanager

¹ Bron: Tijdsbeeld, Verslag van gesprekken over het thema: Duurzaamheid - Bureau DFO (Dienstverlening voor Financiële Ondernemers), mei 2020.
² Verduurzaming van de woning - Consumentenbarometer 2019-2021, Rapport voor Stichting Erkend Hypotheekadviseur, Ipsos, maart 2019